Mengkaji Pasaran Anda

|

Terdapat tiga jenis market / prospekting. Kenali mereka:

1. HOT MARKET 2. WARM MARKET 3. COOL MARKET

HOT MARKET

Terdiri daripada anggota keluarga serta kawan paling rapat. Anggarannya dalam 10 - 20 orang sahaja.

WARM MARKET

Terdiri daripada kawan-kawan, jiran tetangga, rakan sekerja dan antara kenal dan tak kenal. Bilangannya dalam lingkungan 50 - 200 orang sahaja.

COOL MARKET

Orang awam seluruhnya dan jumlahnya INFINITI!

FAKTA DAN RASIONAL

  • HOT MARKET: Ramai orang gagal kerana memilih HOT MARKET sahaja, yang mana bilangan serta potensinya adalah terhad. Ramai pula yang memilih WARM MARKET dan gagal juga kerana golongan ini tahu latar belakang kita dan biasanya memberi tamparan negatif seperti:
    "kau buatlah dulu, dah kaya boleh aku pinjam duit..." atau "jangan nak temberang la, kau pun takde apa-apa lagi..."

  • WARM MARKET: Amat sesuai untuk kita panggil, tetapi timbul banyak masalah kalau tak kena cara. Antaranya ialah prospek tak datang atau beri alasan serta rejection yang amat dahsyat. Rejection pertama yang saya terima ialah "asyik keluar duit je, bila nak kaya?"
  • COOL MARKET: Jika anda memilih golongan ini maka anda adalah seorang yang bijak dan akan berjaya, kerana ada banyak potensi untuk bertemu prospek dari golongan usahawan, lawyer, doktor, salesman dan sebagainya. Dan paling penting, mereka menghormati anda kerana belum kenal atau rapat sepenuhnya. Internet, Flyer dan SMS power adalah cara yang terbaik untuk menarik golongan ini. Kemudian, ajar downline anda gunakan cara ini supaya tidak kehausan prospek.

TIPS

1. Cara nak "handle" WARM MARKET adalah menggunakan 3rd party (pihak ketiga) iaitu upline kita. Biar upline kita buat table talk dan closing bagi pihak kita. Ini kerana, kawan-kawan kita lebih respect orang luar berbanding kita

2. Cara untuk mencari COOL MARKET mudah sahaja. Sebarkan flyers di merata tempat. Contohnya peti surat, kereta, bawah pintu dan sebagainya. Cara lain adalah dengan menggunakan SMS power. Nombor telefon boleh didapati dari majalah, akhbar, keratan iklan di bus stop, banner dan sebagainya.


1. SMS power

Contoh 1: Ramai orang menghadapi masalah kewangan tetapi tidak tahu mengatasinya. Hubungi saya sekiranya anda mahu mengatasinya.

Contoh 2: Pernahkah anda rasa income anda setahun menjadi income anda sebulan atau income sebulan menjadi income sehari? Nak tahu hubungi @ sms 013-XXX XXX

Contoh 3:
New idea in making money, simple plan making money with no risk! Never try never know. Interested?? SMS @ call me 019-XXX XXXX


TIPS

  1. Cara sms adalah 3 kali berturut-turut (3 hari). Hal ini kerana, pada kali pertama, sms anda akan dipadamkan. Sms kali kedua prospek akan mula perasa 4 angka terakhir nombor telefon anda dan sms kali ketiga barulah dia akan bertanya kepada anda

2. Cara menjawab sms atau email

Contoh 1

Tahniah kerana anda orang ke 10 menghubungi saya. Sila nyatakan nama, umur, tempat tinggal dan masa yang sesuai untuk saya terangkan sesuatu yang menarik untuk anda. Terima kasih.

Contoh 2

Tahniah kerana berkata "YES" kepada peluang yang saya beri. SMS / e-mail kan nama anda dan saya akan hubungi anda untuk tetapkan tarikh temujaji secara live dengan saya.

Contoh 3

Terima kasih kerana sabar menunggu. Saya bersama pelanggan saya sekarang. Sila nyatakan nama, umur, tempat tinggal dan masa yang sesuai untuk saya terangkan rahsia bagaimana saya dapat RM20,000.00 dalam masa 7 bulan. Penerangan saya adalah percuma.

Contoh 4

Tahniah! Anda pemanggil yang ke 15 pada hari ini. Sila sms nama, tempat tinggal dan saya akan hubungi anda untuk menetapkan tarikh temujanji 30 minit secara live dengan saya. Saya akan hubungi anda selepas selesai perbincangan dengan pelanggan saya.

Contoh 5

Maaf dan terima kasih kerana sabar menanti. Adakah anda "free" sekarang? Saya ingin menghubungi anda untuk menetapkan tarikh temujanji kita.

TIPS

  • Dapatkan temujanji dengan prospek dan bukannya menerangkan dengan panjang lebar pasal bisnes kita dalam telefon.

Bersambung ke post akan datang......

0 ulasan:

Catat Ulasan

TESTIMONI BIODISC LATEST

 

©2009 Go 4 Glories | Template Blue by TNB